Tuesday 20 December 2011

AUKU hanya suam kuku??




Segalanya AUKU... takkala golongan disana bergendang bersorak gembira atas kemenangan mereka mengenai pindaan AUKU. Disebelah pihak yang selama ini bermati-matian menyokong AUKU terus meratapi kekalahan mereka.


Sehingga ada yang terus berhenti untuk berjuang. Berhenti untuk mengeluarkan peluh perjuangan kerana jerit perih mereka hanya dipandang sepi oleh pihak kerajaan.

Mahasiswa harus menyambut “baik” pengumuman yang dilakukan oleh YAB Perdana Menteri mengenai AUKU Seksyen 15 akan dipinda tetapi akan memastikan politik kepartian tidak akan masuk ke kampus. atas dasar demokrasi suara pihak ketiga kami ingin menerapkan beberapa pendapat yang harus difikirkan bersama tidak kira dari golongan politik, mahasiswa dan juga ibubapa yang menghantar anak-anak mereka ke IPTA untuk menjadi insan yang berguna satu hari nanti. berilah pandangan,cadangan resolusi sebelum akta ini diperkenalkan.

Sekiranya mahasiswa dibenarkan untuk menjadi ahli kepada mana-mana parti politik secara tidak langsung mahasiswa yang menuntut di Universiti itu adalah ahli politik dan secara automatik parti politik itu turut berada di dalam kampus. Oleh yang demikian kredibiliti mahasiswa selaku pihak ketiga akan tengelam.


Faktor keseimbangan ekosistem kampus iaitu diantara pendidik, pentadbir dan mahasiswa, dalam hal ini hanya mahasiswa sahaja yang diberikan lesen untuk berpolitik manakala yang lain tidak. Ianya mewujudkan TIDAK keseimbangan di dalam ekosistem kampus kerana AUKU melarang pentadbir dan pendidik untuk berpolitik, mengapa hanya satu pihak sahaja dibenarkan? Selain daripada itu, pihak pentadbir juga akan turut terkesan khususnya bagaimanakah kawalan dan penyeliaan yang baik dapat dilakukan bagi membendung politik luar masuk ke kampus.







Tambahan lagi, bedasarkan jumlah penuntut di IPTA iaitu terdapat kira-kira 400,000 orang penuntut yang sedang meneruskan pengajian mereka, yang berada pada umur 21 tahun keatas hanyalah 100,000 orang sahaja dan hal ini jelas memperlihatkan bahawa baki yang selebihnya masih memerlukan perlindungan AUKU agar golongan majoriti ini tidak dimanipulasi pemahaman dan pendirian mereka sebagai mahasiswa yang bebas.

Sekiranya golongan siswa sudah mencapai tahap umur matang untuk mengundi kita boleh mendapatkan sumber-sumber bacaan sendiri di alaf yang maju ini. Media alternative seperti blog dan facebook.media alternatif dan kita boleh memohon pendapat atau perbincangan dua hala dari individu-individu tertentu seperti ibubapa,pensyarah,wakil kerajaan dan wakil pembangkang dan siswa/I yang matang mampu untuk mentafsir dan menilai mana yang betul dan fitnah semata-mata.


Siswa sudah bersediakah untuk memberikan sedikit komitmen mendengar setiap ceramah yang disampaikan oleh parti politik mereka? Back-up parti dah tentu-tentu untuk memastikan parti sendiri menang. Jangan bandingkan mereka yang berada di era 70an kerana kebanyakkan mereka yang menyambung pelajaran adalah golongan yang berumur dan paham mengenai selok belok parti politik pada masa itu. Mereka bersedia untuk menangguhkan pelajaran sehingga 6-8 tahun untuk perjuangkan parti.

Perkara yang paling ditakuti oleh mereka yang menentang pemindaan AUKU. Bermulalah perang edologi antara pelajar bukan dari suara mereka tetapi mereka telah dipengaruhi oleh part politik luar. Umpama menjadi kuda kepada parti2 politik diluar dan lebih menambahakan parah apabila siswa/I akan bermasam muka apabila berlainan edologi. Berlakulah masjid ada dua imam dan jangan sampai pilih kawan mengikut parti politik.


Tiada ibu ayah yang menyuruh anak mereka ke university untuk berpolitik. Mereka hanya menyuruh anak-anak mereka belajar dan menjadi orang yang berguna. Kesian pada mak bapak yang sanggup bergolok gadai untuk memastikan anak mereka masuk universiti tapi akhirnya anak mereka hanya mampu menjadi kuda tunggangan parti politik tertentu.

AUKU bercanggah dengan perlembagaan? Tapi siswa/I lebih terikat pada perlembagaan universiti. Contoh mudah seorang anak mempunyai hak bersuara tetapi kenapa seorang anak perlu hormat pendapat ibubapa mereka apabila berada dirumah walaupun kadang-kadang pendapat itu bercanggah. Ini kerana anak tersebut terikat dengan perlembagaan didalam rumah iaitu hormat pada orang tua.

Cukup setakat ini sahaja pendapat, luahan dari kami. Harapan suara mahasiswa selatan adalah supaya pindaan yang dilakukan oleh pihak kerajaan mengambil kira pelbagai aspek khususnya mekanisme untuk memastikan politik partisan tidak mencerobohi kampus dan mencemarkan akademia yang seharusnya bersifat neutral.

Matlamat pendidikan harus diangkat sebagai panduan utama dalam proses pindaan yang akan dilakukan agar usaha membina intelek pewaris negara tidak goyah dan ampuh. Ambil juga pendapat para siswa/I atau lakukan survey untuk memastikan pindaan ini tidak Nampak carca-marbanya kerana terlalu mengikut telunjuk pihak-pihak tertentu yang hanya mementingkan kepentingan sendiri.


"Bagi menghormati hak pelajar yang telah mencapai tahap kematangannya, kerajaan akan meminda Seksysen 15 AUKU bagi membolehkan pelajar mengambil bahagian dalam aktiviti politik dan menjadi ahli parti politik, bagaimanapun dalam masa yang sama kita tegaskan politik kepartian tidak akan dibenarkan di kampus-kampus,"
Dato Seri NajibPM Malaysia

No comments:

Post a Comment